Dzieci 3-4 letnie
Propozycje zabaw 11
Czym można pojechać na wakacje? – rozwiązywanie zagadek
Mknie szybko po szynach,
dudnią wagony.
Przewozi ludzi
w dalekie strony./pociąg/
Ma cztery koła,
przemierza ulice.
Kierowca w nim pewnie
trzyma kierownicę./samochód/
Ma ogromne skrzydła,
fruwa wysoko.
Kiedy wystartuje
leci ku obłokom./samolot/
Pokonuje morskie fale,
szybko płynie w dal.
Nie lęka się sztormów
i wzburzonych fal./statek/
Gdy bez kosza pędzi w świat,
to zostawia jeden ślad
a gdy kosz przy boku ma,
to zostawia ślady dwa./motocykl/
Zagadka dla mamy i taty
Dziecko pokazuje ruchem, gestem i dźwiękami, czym można pojechać na wakacje
Rozmowa z dzieckiem gdzie można pojechać na wakacje w jakie miejsca- las, morze, jezioro, góry.
Nauka piosenki pt. „Rodzinna wycieczka”
https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg
Słuchamy i falujemy- rysowanie dowolnymi ruchami niebieską kredką na kartce papieru do muzyki, którą dziecko słyszy./wybieramy jeden utwór, ten, który wpadnie do ucha????/
https://www.youtube.com/watch?v=EQd5cAyeF4k
https://www.youtube.com/watch?v=0LWKceQenuc
https://www.youtube.com/watch?v=o0zTKVZ83Bc
Składanie łódki z kartki papieru i przyklejenie jej na powstałej niebieskiej wodzie.
https://www.youtube.com/watch?v=hxHqIuvsx2M
Pomoc dziecku w wykonaniu łódki. Łódkę można po kolorować wg swojego pomysłu .
Zabawa w rymowanie- rozwijanie słuchu fonematycznego potrzebnego przy nauce czytania.
Dorosły zaczyna zabawę wypowiadając wierszyk a dziecko dopowiada rymujące się słowa
Jedzie pociąg z zabawkami: z laleczkami, z piłeczkami, skakankami, samochodami, pajacykami itd.
Jedzie pociąg z owocami: z bananami, arbuzami, pomarańczami, jagodami, itd.
Dobierz rym
Lata mucha koło………………../ucha/
Lata osa koło……………………/nosa/
Mały kotek wszedł na …………./płotek/
Dla ochłody zjadam……………/lody/
Piotruś kochany lubi……………/banany/
Duży Tomek buduje……………./domek/
Lubię smaczne ryby i suszone…../grzyby/
Cicho myszy bo kot……………../słyszy/
Dobry dżem chętnie……………./zjem/
Propozycje zabaw 10
Pleciemy wianek lub robimy bukiet z ziół
https://www.youtube.com/watch?v=Qtvbq0BAHjU
Matematyczne zagadki z kamykami
Zbieramy kamyki mogą być guziki albo muszelki czy inne skarby np. drobne klocki.
Od największego do najmniejszego
Dzieci układają guziki , kamyki w szeregu, od największego do najmniejszego albo odwrotnie. Przeliczają je.
Gdzie jest najwięcej?
Porównywanie dwóch gromadek guzików, i wskazywanie gdzie jest najwięcej lub najmniej szacunkowo-na oko. Potem sprawdzają przeliczając.
Zabawa „Zgadnij, ile w drugiej ręce?”
Dzieci bawią się parami np. guzikami. Wybierają 6 guzików. Jedno z dzieci w dowolny sposób zamyka je w dłoniach (każdą dłoń osobno). Partner prosi o otworzenie dłoni prawej lub lewej. Widząc guziki z jednej ręki, musi odgadnąć, ile jest guzików w drugiej ręce. Sprawdzają poprawność rozwiązania zagadki. Doliczają guziki z drugiej ręki do guzików wcześniej pokazanych
Obrazek z kamyków lub z guzików
Dzieci tworzą dowolny obrazek, układają domek, samochód, kwiatki, ludzika it
Propozycje zabaw 9
Rozmowa na podstawie oglądanego filmu
Jaka pora roku nadchodzi?
Z czym się wszystkim kojarzy?
A co to są wakacje?
A dokąd można pojechać na wakacje?
Po czym poznajemy , ze przyszło już lato?
https://www.youtube.com/watch?v=IM6-4yMGXW4
Słuchanie piosenki o lecie
https://www.youtube.com/watch?v=aybyEFc4Ais
https://www.youtube.com/watch?v=dMHV1qH_5Ak
Słuchanie wiersza pt. Zioła”
- O czym był ten wiersz?
- A kto to jest aptekarz?
- A czym zajmuje się lekarz?
- A jakie zioła w wierszu ze sobą rozmawiały ?
Przechwalały się zioła
Przed domem
Gdy je suszył aptekarz,
które z nich lepszy lekarz.
Najpierw się zaperzył perz
Zaraz po nim czarny bez,
Potem łopian i jeżyna,
Piołun, mięta, jarzębina.
Krzyk podniosła też pokrzywa,
Nielubiana i złośliwa:
- Co z tego, ze czasem
Sparzę nogę?
Za to krew tamować mogę.
A wy jak myślicie dzieci,
które z ziół najlepiej leczy?
Szałwia, mięta czy rumianek,
Bratek, babka, majeranek?
Wszystkie dobrze!
A dlaczego?
Każde leczy co innego.
Spacer do parku, albo nad rzekę, albo na łąkę lub do ogrodu botanicznego w poszukiwaniu roślin zielnych- krwawnik, rumianek, babka lekarska, mniszek. Przyniesienie do domu bukietu ziół, oglądanie ich, wąchanie, segregowanie
Rozmowa z dziećmi na temat wrażeń i spostrzeżeń ze spaceru.
https://zielonyogrodek.pl/dom-i-balkon/kuchnia-z-ogrodka/3708-wlasciwosci-lecznicze-chwastow
https://www.fakt.pl/kobieta/lecznicze-rosliny-na-lakach/bcj6vl1#slajd-8
Wykonanie z przyniesionych skarbów ze spaceru zielnika domowego wg swojego pomysłu
http://www.bezogrodek.com/2015/10/poradnik-jak-zrobic-zielnik.html#
Zabawa ruchowa do piosenki pt. Lubię lato”
Słuchanie piosenki, i poruszamy się tak jak chcemy. Ruch pokazuje osoba dorosła, a potem zmiana ruch pokazuje dziecko osoba dorosła naśladuje ruchy.
Propozycje zabaw 8
Nauka pokazywanego wierszyka pt. Różowe świnki”
Te różowe świnki – pokazujemy pięć paluszków i poruszamy nimi
Z jednej są rodzinki
Ciągle chcą figlować
Śmiać się i harcować
Pierwsza lubi skakać- ruch wyizolowany, poruszamy tylko kciukiem
Druga piłki łapać- poruszamy wskazującym
Trzecia jeździć na rowerze – poruszamy środkowym
Czwarta grać na komputerze – poruszamy serdecznym
Piąta zawsze podskakuje – poruszamy małym palcem
Chętnie się gimnastykuje.
Wszystkie są wysportowane – poruszamy wszystkimi palcami
Zdrowe, sprawne , roześmiane
Świnki te lubimy
Razem też ćwiczymy
Wykonywanie kukiełki lub sylwety świnek
https://www.youtube.com/watch?v=pRMXWxPT3b4
Kukiełki wykorzystujemy do zabawy w teatrzyk
Słuchanie piosenki o teatrze
https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ
Propozycje zabaw 7
Rozmawiamy z dziećmi o tym co to jest teatr, co tam się dzieje, kto w nim pracuje i po co jest.
W rozmowie może pomóc filmik
https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
Słuchanie bajki pt. „Trzy małe prosiaczki”
Po wysłuchaniu bajki albo obejrzeniu filmiku z bajką pytamy dziecko o czym była bajeczka.
Jak nazywa się bajka?
O czym opowiada?
Dlaczego prosiaczki opuściły dom?
Kogo się bały?
Co robiły prosiaczki aby schować się przed wilkiem?
Z czego zbudowały swoje domy?
Który był najmocniejszy? Skąd o tym wiemy?
Który prosiaczek był najmądrzejszy ? Skąd o tym wiemy
Jak kończy się bajka?
Która postać najbardziej Ci się podoba i dlaczego?
Propozycje zabaw 6
Tańce wyginańce czyli muzyka z innych krajów? Poruszanie się wg własnego pomysłu
albo naśladując tancerki , które widać gdy włączymy link
https://www.youtube.com/watch?v=c6jVcISoGUI
Rozwiązywanie zagadek o dzieciach z różnych stron świata
- Gdy czas na łowy to igloo buduje, uczy swego synka jak się poluje. /Eskimos/
- Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj otoczony jest Wielkim Mur /Chińczyk/
- Indianie mówią o nas „Biała twarz/,zajrzyj do lusterka i już go masz /Europejczyk/
- Na sawannie urządza polowanie, już z daleka słychać tam-tamów granie /Afrykańczyk/
- Gdy świętuje chodzi w pióropuszu, fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu /Indianin/
Powitanki międzynarodowe z gestami
- Witamy się po japońsku- głęboki skłon ze złożonymi dłońmi na piersi
- Witamy się jak Eskimosi- pocieramy się noskami
- Witamy się po europejsku- podajemy dłoń i wypowiadamy „dzień dobry”
Propozycje zabaw 5
Czym się zajmują dzieci w innych krajach?- Dzień dziecka
Niespodzianka dla dziecka- zaproszenie do wspólnej piosenki podarowanie drobnej niespodzianki, zaproszenie na wspólne lody i spacer dobry deser itp.
Oglądanie wspólne fotografii na temat „Dzieci innych krajów” połączone z wysłuchaniem piosenki pt. Kolorowe dzieci”
- Dzieci dostrzegają różnice w wyglądzie innych dzieci, ich kolorze skóry, ubrania itp.
- Porównują to ze sobą
- Odnajdują miejsce zamieszkania na mapie, globusie itp
https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4
https://pl.pinterest.com/poznajemywi0750/dzieci-%C5%9Bwiata/
Rysowanie na temat „ Dzieci z różnych stron świata i domy w których mieszkają” https://images.app.goo.gl/qKL3MusE9iYh7wRz9
Można zainspirować się kolorowankami z podanych linków, dzieci po narysowaniu lub pokolorowaniu mogą wyciąć domki i połączyć je z odpowiednimi mieszkańcami
https://images.app.goo.gl/yBqCuiPQBViMsu9r8
https://images.app.goo.gl/miVP4PVJPoxd6m5j7
https://images.app.goo.gl/coFmTLyZ7y3jAjXM7
Rozmawiamy o tym jak te domy wyglądają czym różnią się od naszych.
Propozycje zabaw 4
Matematyczne zabawy-Porządkujemy zabawki
Segregują klocki do klocków, lalki do lalek, samochody do samochodów i próbują przeliczać
w znanym zakresie
Akompaniament na bębenku do poznanej piosenki pt. „ Pomogę Mamusi”.
Sposób zrobienia bębenka na filmiku poniżej
https://www.youtube.com/watch?v=5NULeIe0mG8
Propozycje zabaw 3
Opowiadanie dziecka na podstawie zdjęcia Mamy pt. „Moja kochana Mama”
- Dziecko opowiada o wyglądzie, o tym co lubi z mamą robić, co mu się podoba w mamie, ulubionych Jej zajęciach, zdolnościach
Śpiewanie piosenki „Pomogę Mamusi” i recytacja wierszyka
pt.” Niespodzianka dla Mamy” z okazji święta Mamy
Spacer z Mamą w ulubione miejsce-
- Kontynuowanie przyjemnego dnia
- Podczas spaceru przyglądanie się kwiatkom w ogródkach lub na trawnikach
Domowy tor przeszkód z różnych przedmiotów w domu.
https://www.youtube.com/watch?v=xXFP2QmKQ3Y
Propozycje zabaw 2
"Kocham Cie, Ti Amo ..." - słuchanie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA
"Bukiecik dla Mamy" - słuchanie wiersza
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną
Dziś dla Ciebie mamo
świeci słonko złote
dla Ciebie na oknie
usiadł barwny motyl
Dziś dla Ciebie mamo
Śpiewa ptak na klonie
I dla Ciebie kwiaty
Pachną też w wazonie
Dziś dla Ciebie mamo
Płyną białe chmurki
A wiatr je układa
W świąteczne laurki
Dzisiaj droga mamo
Masz twarz uśmiechniętą
Niechaj przez rok cały
Trwa to twoje święto!
Propozycje zabaw 1
Rozmowa na podstawie zdjęć z rodzinnego albumu.
- Oglądają i nazywają stopień pokrewieństwa między członkami rodziny
- Wiedzą kto to jest babcia, dziadek, ciocia, mama, tata, wujek, kuzyn
- Podają imiona swoich członków rodziny
Nauka piosenki "Pomogę Mamusi"
- Zna tekst i melodię piosenki
- Potrafi odróżnić nastrój utworu
- Odtwarza rytm
- Uczestniczy w zabawach ruchowych ze śpiewem
POMOGĘ MAMUSI
„Moja Mama i Mój Tata” – rysownie kredkami
- Potrafi opisać wygląd swoich rodziców
- Utrwala znajomość schematu ciała
- Rysuje postać mamy i taty na całej powierzchni kartki
- Prawidłowo trzyma kredkę
- Cieszy się z końcowego efektu pracy