Dzieci 5 - 6 letnie

Propozycje zabaw 11


Podróżujemy po mapie – rozmowa

https://allegro.pl/oferta/polska-mapa-scienna-fizyczna-ogolnogeograficzna-ex-8991168271?utm_feed=aa34192

Wyciągamy atlas, mapę Polski lub otwieramy link i przyglądamy się konturowi Polski. Odszukujemy Toruń,  góry- Tatry, , Morze Bałtyckie, jeziora, niziny, wyżyny

Na mapie Europy odszukujemy kontur Polski

https://www.google.com/search?q=Szczeg%C3%B3%C5%82owa+mapa+Europy&sa=X&ved=2ahUKEwia8rHew5LqAhWC-aQKHZFaDXMQ1QIoAHoECAsQAQ&biw=1920&bih=937

Czym można pojechać na wakacje? – rozwiązywanie zagadek

Mknie szybko po szynach,
dudnią wagony.
Przewozi ludzi
w dalekie strony./pociąg/

Ma cztery koła,
przemierza ulice.
Kierowca w nim pewnie
trzyma kierownicę./samochód/

Ma ogromne skrzydła,
fruwa wysoko.
Kiedy wystartuje
leci ku obłokom./samolot/

Pokonuje morskie fale,
szybko płynie w dal.
Nie lęka się sztormów
i wzburzonych fal./statek/

Gdy bez kosza pędzi w świat,
to zostawia jeden ślad
a gdy kosz przy boku ma,
to zostawia ślady dwa./motocykl/

Do wycieczek za miasto
pojazd doskonały,
co ma łańcuch,
siodełko oraz dwa pedały./rower/

Gdzie chcę pojechać na wakacje?- rozmowa na podstawie obrazków

https://www.google.com/search?q=las&oq=las&aqs=chrome..69i57j46l2j0l3j46j0.807j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 – las

https://www.google.com/search?q=g%C3%B3ry&oq=g%C3%B3ry&aqs=chrome..69i57j46l2j0j46l3j0.1503j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 – góry

https://www.google.com/search?q=morze&oq=morze&aqs=chrome..69i57j46l5j0j46.1919j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8- morze

https://www.radiozet.pl/Podroze/Jeziora-w-Polsce.-10-najpiekniejszych-miejsc-ktore-warto-odwiedzic - jezioro 

Nauka piosenki- Bezpieczne wakacje

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

-Rozmawiamy o czym jest piosenka, na co trzeba uważać i dlaczego

Słuchamy i włączamy się do wspólnego śpiewania 

 

Słuchamy i falujemy- rysowanie dowolnymi ruchami niebieską kredką do muzyki,


 którą dziecko słyszy.

https://www.youtube.com/watch?v=EQd5cAyeF4k

https://www.youtube.com/watch?v=0LWKceQenuc

https://www.youtube.com/watch?v=o0zTKVZ83Bc

Składanie łódki z kartki papieru i przyklejenie jej na powstałej niebieskiej wodzie.

https://www.youtube.com/watch?v=hxHqIuvsx2M

Zabawa doskonaląca słuch dziecka „Pakujemy do walizki”.

Wskazujemy na literki albo wypowiadamy po cichu alfabet i dziecko mówi stop. Na jakiej głosce się zatrzymała wyliczanka , dziecko podaje przedmiot , który pakujemy tak na niby do naszego bagażu Np. A- aparat, c- cukierki, d- długopis itd.

Dobierz rym

Lata mucha koło………………../ucha/

Lata osa koło……………………/nosa/

Mały kotek wszedł na …………./płotek/

Dla ochłody zjadam……………/lody/

Piotruś kochany lubi……………/banany/

Duży Tomek buduje……………./domek/

Lubię smaczne ryby i suszone…../grzyby/

Cicho myszy bo kot……………../słyszy/

Dobry dżem chętnie……………./zjem/

 


Propozycje zabaw 10

 Matematyczne zagadki z kamykami

Zbieramy kamyki mogą być guziki albo muszelki czy inne skarby np. drobne klocki.

Od największego do najmniejszego

Dzieci układają guziki , kamyki w szeregu, od największego do najmniejszego albo odwrotnie. Przeliczają je.

Gdzie jest najwięcej?

Porównywanie dwóch gromadek guzików, i wskazywanie gdzie jest najwięcej lub najmniej szacunkowo-na oko. Potem sprawdzają przeliczając.  

Zabawa „Zgadnij, ile w drugiej ręce?”
Dzieci bawią się parami np. guzikami. Wybierają 6 guzików. Jedno z dzieci w dowolny sposób zamyka je w dłoniach (każdą dłoń osobno). Partner prosi o otworzenie dłoni prawej lub lewej. Widząc guziki z jednej ręki, musi odgadnąć, ile jest guzików w drugiej ręce. Sprawdzają poprawność rozwiązania zagadki. Doliczają guziki z drugiej ręki do guzików wcześniej pokazanych

Obrazek z kamyków lub z guzików

Dzieci tworzą dowolny obrazek, układają domek, samochód, kwiatki, ludzika itp

Ziołowa herbatka- wspólne smakowanie rumiankowej , miętowej lub melisowej naparu

- rozpoznawanie po smaku, węchu, dotyku suszonych ziół, lub tych uzbieranych podczas spaceru-

Rozwiązywanie zagadek „ Letnie rymowanki”

W kropki ma spódnicę

Chętnie zjada……../ mszyce /

 

Czarne usta, czarne brody

Gdy w dzbanuszku są……./jagody/

 

Sto płatków białoróżowych dookoła żółtego środka

Chyba każdy odgadnie, że to mała………/stokrotka/

 

Wonny, słodki, w smaku miły

Pszczółki latem go………/ zrobiły/

 

Ślimak, ślimak pokaz rogi

Dam ci sera na ……/pierogi/

 

Chodzi Zosia po łące

Zbiera kwiatki……./pachnące/

 

Dzieci kończą rymowanki i rysują jedno rozwiązanie.

Uzupełnij wg wzoru motylkowe skrzydełka lub pokoloruj ślimaka

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/slimak-szary

http://e-kolorowanka.pl/gallery/biedronka-kolorowanki

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/owady/motyl


Propozycje zabaw 9

Rozmowa na podstawie oglądanego filmu

Jaka pora roku nadchodzi?

Z czym się wszystkim kojarzy?

A co to są wakacje?

A dokąd można pojechać na wakacje?

Po czym poznajemy , ze przyszło już lato?

https://www.youtube.com/watch?v=IM6-4yMGXW4

Słuchanie piosenki o lecie

https://www.youtube.com/watch?v=aybyEFc4Ais

https://www.youtube.com/watch?v=dMHV1qH_5Ak

Słuchanie wiersza pt. Zioła”

- O czym był ten wiersz?

- A kto to jest aptekarz?

- A czym zajmuje się lekarz?

- A jakie zioła w wierszu ze sobą rozmawiały ?

 

Przechwalały się zioła

Przed domem

Gdy je suszył aptekarz,

które z nich lepszy lekarz.

            Najpierw się zaperzył perz

            Zaraz po nim czarny bez,

            Potem łopian i jeżyna,

            Piołun, mięta, jarzębina.

Krzyk podniosła też pokrzywa,

Nielubiana i złośliwa:

- Co z tego, ze czasem

Sparzę nogę?

Za to krew tamować mogę.

            A wy jak myślicie dzieci,

które z ziół najlepiej leczy?

Szałwia, mięta czy rumianek,

Bratek, babka, majeranek?

Wszystkie dobrze!

A dlaczego?

Każde leczy co innego.

 

Spacer do parku, albo nad rzekę, albo na łąkę lub do ogrodu botanicznego w poszukiwaniu roślin zielnych- krwawnik, rumianek, babka lekarska, mniszek. Przyniesienie do domu bukietu ziół, oglądanie ich, wąchanie, segregowanie

Rozmowa z dziećmi na temat wrażeń i spostrzeżeń ze spaceru.

 

https://zielonyogrodek.pl/dom-i-balkon/kuchnia-z-ogrodka/3708-wlasciwosci-lecznicze-chwastow

https://www.fakt.pl/kobieta/lecznicze-rosliny-na-lakach/bcj6vl1#slajd-8

 

Wykonanie z przyniesionych skarbów ze spaceru zielnika domowego wg swojego pomysłu

http://www.bezogrodek.com/2015/10/poradnik-jak-zrobic-zielnik.html#

Zabawa ruchowa do piosenki pt. Lubię lato”

Słuchanie piosenki, i poruszamy się tak jak chcemy. Ruch pokazuje osoba dorosła, a potem zmiana ruch pokazuje dziecko osoba dorosła naśladuje ruchy.


Propozycje zabaw 8


Nauka pokazywanego wierszyka pt. Różowe świnki”

Te różowe świnki – pokazujemy pięć paluszków i poruszamy nimi

Z jednej są rodzinki

Ciągle chcą figlować

Śmiać się i harcować

 

Pierwsza lubi skakać- ruch wyizolowany, poruszamy tylko kciukiem

Druga piłki łapać- poruszamy wskazującym

Trzecia jeździć na rowerze – poruszamy środkowym

Czwarta grać na komputerze – poruszamy serdecznym

Piąta zawsze podskakuje – poruszamy małym palcem

Chętnie się gimnastykuje.

 

Wszystkie są wysportowane – poruszamy wszystkimi palcami

Zdrowe, sprawne , roześmiane

Świnki  te  lubimy

Razem też ćwiczymy

Zabawa paluszkowa do wierszyka i zabawa ruchowa wynikająca z treści wierszyka.

Dziecko wypowiadając wierszyk robi to co każda „świnka”. Pokazuje jak świnka lubi skakać,  łapie piłkę, jedzie na rowerze, gra na komputerze  i się gimnastykuje.

Osoba dorosła czyta wierszyk a dziecko pokazuje te czynności. Potem dziecko mówi  wierszyk i wykonuje ruch czyli pokazuje treść.

Zabawa w teatr.

 Planujemy przedstawienie.Liczymy ile osób będzie na przedstawieniu. Ile miejsc siedzących trzeba przygotować dla wszystkich. Widzami mogą być misie,lalki i zwierząta też. Uzbierac można do 10 widzów.

Dzieci wyznaczają scenę, może uda się kurtynę zrobić na desce do prasowania, zawiesić koc lub jakąś zasłonę. Przygotowują  bilety. Tyle ile miejsc na przygotowanej widowni, wyznaczają  godzinę przedstawienia i ustalają cenę bilrtów. Rozprowadzają bilety wśród potencjalnych widzów. Przeliczają ile zarobią pieniędzy skoro jeden bilet kosztuje 1 zł.

W teatrze wyglaszają wierszyk za pomocą samodzielnie zrobionych  kukiełek lub sami przedstawiaja treśc wierszyka inscenizując to co robią kolejne świnki.

Słuchają piosenki i rozmawiają o czym ona opowiada 

 https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ



Propozycje zabaw 7


Oglądanie filmiku pt. jak się robi przedstawienie teatralne?

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

Rozmawiamy z dziećmi o tym kto pracuje w teatrze oprócz aktorów,

Dzieci rozumieją znaczenie takich pojęć jak : aktor, reżyser, scenograf, scenarzysta

Wiedzą skąd aktorzy mają kostiumy, gdzie robi się dekoracje do przedstawienia

Rysowanie pt. „W teatrze”

Opowiadanie dzieci na podstawie bajki  „Trzy małe prosiaczki”

https://www.youtube.com/watch?v=eeYka9JOOcs

Wykonywanie kukiełki lub sylwety świnek

https://www.youtube.com/watch?v=pRMXWxPT3b4

 


Propozycje zabaw 6


Oglądanie filmu pt. „ U kolegów w Afryce”

 https://www.youtube.com/watch?v=YC7ig8DFyrU

 

  • Jak wyglądają dzieci w tym kraju, czym różnią się od nas w wyglądzie?
  • Czy szkoła lub przedszkole podobne czy inne od naszych?
  • Czy chciałbyś  tam się i znaleźć i dlaczego? Tam chodzić do tej szkoły?

Tańce wyginańce czyli muzyka z innych krajów? Poruszanie się wg własnego pomysłu albo naśladując tancerki , które widać gdy włączymy link

https://www.youtube.com/watch?v=c6jVcISoGUI

Rozwiązywanie i układanie zagadek o dzieciach z różnych stron świata

  • Gdy czas na łowy to igloo buduje, uczy swego synka jak się poluje. /Eskimos/
  • Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj otoczony jest Wielkim Mur /Chińczyk/
  • Indianie mówią o nas „Biała twarz/,zajrzyj do lusterka i już go masz /Europejczyk/
  • Na sawannie urządza polowanie, już z daleka słychać tam-tamów granie /Afrykańczyk/
  • Gdy świętuje chodzi w pióropuszu, fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu /Indianin/

Powitanki międzynarodowe

  • Witamy się po japońsku- głęboki skłon ze złożonymi dłońmi na piersi
  • Witamy się jak Eskimosi- pocieramy się noskami
  • Witamy się po europejsku- podajemy dłoń i wypowiadamy „dzień dobry”

Pozdrowienia w różnych językach- zadanie do wspólnego wykonania: wyszukać w języku francuskim, niemieckim, norweskim, hiszpańsku,

 


Propozycje zabaw 5

 Czym się zajmują dzieci w innych krajach?- Dzień Dziecka

Wywiad ze swoim dzieckiem

  • Czy podoba Ci się twoje imię ?
  • Jak chciałbyś mieć na imię?
  • Którą część dnia najbardziej lubisz i dlaczego?
  • Kim chciałbyś zostać, gdy dorośniesz?
  • Czy lubisz mi pomagać w gotowaniu?
  • Co dzisiaj chciałbyś zjeść?
  • W co lubisz bawić się z tatą, babcią, mamą?
  • O czym lubisz marzyć?
  • Czy spełniło Ci się już jakieś marzenie?

Niespodzianka dla dziecka- zaproszenie do wspólnej piosenki, albo tańca, podarowanie przygotowanej laurk lub drobnej niespodzianki, dobry deser itp.



 Oglądanie wspólne fotografii na temat „Dzieci innych krajów” połączone z wysłuchaniem piosenki pt. Kolorowe dzieci”

  • Dzieci dostrzegają różnice w wyglądzie innych dzieci, ich kolorze skóry, ubrania itp.
  • Porównują to ze sobą
  • Odnajdują miejsce zamieszkania na mapie, globusie itp

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

https://pl.pinterest.com/poznajemywi0750/dzieci-%C5%9Bwiata/


Opowiadanie „Jesteśmy różni i to nas łączy” – można w podany niżej sposób lub rozwinąć wg swojej propozycja.

  1. Wyobraź sobie świat bez różnic. Wszyscy jesteśmy jednakowi, podobni do siebie jak dwie krople wody. Mówimy tym samym językiem, taką samą barwą głosu. Mamy jednakowy kolor skóry, oczu i włosów. Nasze ubrania, domy i samochody są identyczne. Nawet rośliny i zwierzęta niczym się od siebie nie różnią. Wszystko jest takie samo, łącznie z naszymi uczuciami.
    Czy chciałbyś żyć w takim świecie?
    Z kim przyjaźniłbyś się?
    Jak poznałbyś swoją mamę i tatę?
    Wyobraź sobie teraz świat, który Cię otacza. Ludzie różnią się od siebie, mówią różnymi językami, inną barwą głosu, ich kolor skóry, oczu i włosów jest odmienny .Domy dookoła mają ciekawe formy i kształty, a pojazdy różnych typów, kolorów i marek.

    Który świat podoba Ci się bardziej – ten jednokolorowy czy ten barwny?
    W którym świecie chciałbyś spędzić wakacje?
    Czy to dobrze, że ludzie różnią się od siebie kolorem skóry, oczu włosów oraz językiem jakim się porozumiewają?
  2. Rysowanie kredkami na temat” Dzieci z różnych stron świata”

 

 

 


Propozycje zabaw 4


Domowy tor przeszkód

https://www.youtube.com/watch?v=xXFP2QmKQ3Y

albo

https://www.youtube.com/watch?v=hysJYCn8ka8

Rozwiązywanie ułożonych przez dziecko i osobę dorosłą swoich zagadek o rodzinie

Kto w naszym domu lubi najbardziej rosół? Kto zgubił ostatnio swoją czapkę?

Kiedy imieniny ma babcia Zosia? Co dziadek ostatnio naprawił? Itd., itp

Wykonanie bębenka z butelki Bębenek robimy z pudełka

https://www.youtube.com/watch?v=5NULeIe0mG8

Akompaniament na bębenku do poznanej piosenki pt. „ Dziękuję mamo, dziękuję tato”.

 

 


Propozycje zabaw 3


Opowiadanie dziecka  pt. „Moja kochana Mama”

  • Dziecko opowiada o wyglądzie, o tym co lubi z mamą robić, co mu się podoba w mamie, ulubionych Jej zajęciach, zdolnościach

Malowanie lub rysowanie farbami na temat „Portret mojej Mamy”

  • Rozumie pojęcie portretu
  •  Wie, że portret może być malowany, fotografowany, rzeźbiony

Śpiewanie  piosenki „Dziękuję Mamo, dziękuję Tato” i recytacja wierszyka

pt.” Niespodzianka dla Mamy”

  • Składa życzenia i zaprasza na zrobiony przez siebie poczęstunek
  • Cieszy się z przygotowanej niespodzianki i świątecznego nastroju
  • Wręcza samodzielnie wykonane korale, które ładnie są zapakowane
  • Wyręcza Mamę z kilku czynności, które zwykle wykonuje Mama/nakrywanie do stołu, zamiatanie, wyjmowanie prania z pralki itp./

Spacer z Mamą w ulubione miejsce-

  • Kontynuowanie przyjemnego dnia
  • Podczas spaceru przyglądanie się kwiatkom w ogródkach lub na trawnikach i nazywanie ich/ przynajmniej 3 nazwy/

Matematyczne zabawy z guzikami

https://www.youtube.com/watch?v=vFh5n5uqNIE&feature https://www.youtube.com/watch?v=342HrqJ-LBQ&feature=youtu.be=youtu.be

Guzikowe obrazki- praca plastyczna

  • Układają z guzików swoje obrazki  a osoba dorosła robi tej pracy zdjęcie komórką. Powstałe dzieło zostaje utrwalone. Może to być ułożony domek, kwiatki, samochód itp.

 


Propozycje zabaw 2




 1.       Ćwiczę z Mamą i Tatą

https://www.youtube.com/watch?v=KfWYYmcJbJo

Propozycja ćwiczeń do wykonania z rodzicami lub z każdym osobna


2.       Nauka wierszyka pt. ”Niespodzianka dla Mamy” połączona z akompaniamentem na różnych przedmiotach.

 Ustawiamy 4 przedmioty przed sobą i pukamy kolejno w nie dopasowując to do wypowiadanego w rytmie tekstu wierszyka/ pokrywka, łyżki, poduszka, krzesełko itp.

Ciepły deszczyk i bzy białe,- łyżką w pokrywkę
sześć całusów, piórko małe.- łyżką w kubeczek blaszany
Dobre serce, dwa rumianki,- łyżką w krzesełko
to dla Mamy niespodzianki.- łyżką o podłogę.

3.       Matematyka w domu.” Ile, jakie, czyje”

Wyjmujemy po 4 pary skarpetek z szuflady taty, mamy i dziecka lub brata. Robimy wielkie mieszanie a potem zaczynamy dobierać para do pary i układamy na gromadki/ skarpety mamy, skarpety taty, dziecka.


4.       Witaminy dla rodziny- sałatka dla wszystkich

https://www.youtube.com/watch?v=iz_ogUVJ-Wg

 



Propozycje zabaw 1




1.       Rozmowa na podstawie zdjęć z rodzinnego albumu.

  • Oglądają i nazywają stopień pokrewieństwa między członkami rodziny
  • Wiedzą kto to jest babcia, dziadek, ciocia, mama, tata, wujek, kuzyn
  • Podają imiona swoich członków rodziny
  • Wymieniają czym zawodowo zajmowali się dziadkowie i gdzie obecnie pracują rodzice

2.       Wykonywanie siatki- mapy swojej  najbliższej rodziny

https://www.edziecko.pl/rodzice/7,79361,22061157,drzewo-genealogiczne-jak-wyglada-jak-zrobic-podpowiadamy.html

  • Wizualizują rysunkami lub zdjęciami stopień pokrewieństwa,
  •  Rysują drzewo genealogiczne swojej najbliższej rodziny

3.       Wywiad z Mamą i Tatą- propozycja pytań poniżej

  • Co lubisz robić najbardziej kiedy masz wolna chwilę dla siebie Mamo, Tato?
  • Twoja ulubiona zabawka w dzieciństwie
  • Prezent , który zrobił Ci Mamo/Tato największą przyjemność gdy byłeś mały?
  • W co się bawiłeś najchętniej na podwórku z dziećmi?
  • Kim chciałeś zostać gdy dorośniesz?
  • Co najbardziej lubisz robić z nami razem?

4.       Nauka piosenki pt. Dziękuję  Mamo, dziękuję  tato

https://www.youtube.com/watch?v=TrgNO45oMME

5.       Wykonywanie korali dla mamy

Przepis na ciastolinę

https://www.youtube.com/watch?v=qK2-14veSvE

Z gotowej ciastoliny ulepcie małe kuleczki i patyczkiem od szaszłyków zróbcie dziurki, zostawcie do wyschnięcia. Po wyschnięciu pomalujcie dowolnie i potem ponawlekajcie koraliki na cienki sznureczek lub grubszą nitkę z igłą.

6.       Wspólny taniec z mamą lub Tatą

Do piosenki, którą poznaliśmy wczoraj ułóżcie 4 figury walczyka/ kołysanie, obracanie, przybliżanie oddalanie, machanie rękoma/, kolejność dowolna